Zkušenosti s propojením PPC a linkbuildingu: Synergický efekt, který mi otevřel oči
Nedávno jsem seděl na kávě s Tomášem, který vede digitální marketing pro středně velkou IT firmu v Hradci. Vyprávěl mi, jak dlouho bojoval s vedením o navýšení rozpočtu na online marketing. "Pořád to samé," povzdechl si. "Buď dělej PPC nebo SEO, na oboje nemáme peníze." Když jsem mu vysvětlil, jak může PPC reklama Hradec Králové ve skutečnosti podpořit jeho linkbuildingovou strategii, koukal na mě jako na zjevení.
A není se čemu divit. Pořád narážím na firmy, které vnímají PPC a linkbuilding jako dva naprosto oddělené světy. Jeden stojí peníze hned, druhý představuje dlouhodobou investici. Jenže tenhle pohled je zastaralý a může vás připravit o obrovské příležitosti. Z vlastní zkušenosti vím, že když se tyto dvě strategie chytře propojí, výsledky mohou být mnohem větší než prostý součet jejich částí.
Když PPC odhalí skrytý potenciál pro linkbuilding
**Tohle je věc, kterou lidi často přehlížejí: PPC kampaně jsou neuvěřitelný zdroj dat pro vaši SEO a linkbuildingovou strategii.** Před pár měsíci jsem pomáhal jednomu klientovi z Hradce s jeho digitálním marketingem. Jejich e-shop s přírodní kosmetikou měl slušnou návštěvnost, ale organický růst se zastavil.
Rozjeli jsme PPC kampaně primárně pro zvýšení prodejů. Ale data, která jsme získali, měla mnohem větší hodnotu: kompletní přehled o tom, jaká klíčová slova skutečně konvertují. Když jsme ta stejná slova začali cíleně používat v našem linkbuildingu, změna byla téměř okamžitá. Místo budování odkazů na obecné fráze jako "přírodní kosmetika" jsme začali cílit na konkrétnější longtailové dotazy, které podle PPC dat přinášely skutečné zákazníky.
Podobný přístup jsem později vyzkoušel s klientem z Liberce, který nabízel služby v oblasti stavebnictví. PPC reklama Liberec nám ukázala, že lidé hledají mnohem specifičtější služby, než jsme předpokládali. Místo obecných frází jako "stavební firma Liberec" konvertovaly dotazy typu "zateplení půdy Liberec cena" nebo "rekonstrukce koupelny panel Liberec".
A to byla zlomová informace pro naši linkbuildingovou strategii. Začali jsme vytvářet specializovaný obsah přesně na tato témata a oslovovat relevantní weby v oboru. Výsledek? Za tři měsíce vzrostla organická návštěvnost o 41 % a – co je ještě důležitější – konverzní poměr z organiky se zdvojnásobil.
Outreachové kampaně podpořené PPC: Trik, který málokdo zná
Pokud děláte linkbuilding delší dobu, určitě to znáte. Připravíte skvělý obsah, rozešlete desítky nebo stovky emailů na vytipované weby a... ticho. Odezva na outreachové emaily bývá často žalostně nízká.
Tohle mi nedávno řekl i jeden marketér z Liberce, se kterým jsem probíral jeho strategii: "Mám pocit, že ty emaily nikdo nečte. Je to jako házet kamínky do oceánu." A měl pravdu – průměrná úspěšnost outreachových kampaní se pohybuje kolem 5-10 %.
Jenže pak jsem mu ukázal, jak může využít cílenou PPC reklamu k výraznému zvýšení této úspěšnosti. Jak na to? **Před zahájením outreachové kampaně jsme spustili brandové PPC kampaně cílené přímo na majitele webů**, které jsme chtěli oslovit. Vytvořili jsme speciální landing page, kde jsme prezentovali hodnotu naší spolupráce, a tento web jsme propagovali pomocí displayových a remarkingových kampaní.
Když pak přišel email s nabídkou spolupráce, už to nebylo první setkání s naší značkou. Lidé si pamatovali, že už o nás někde slyšeli (díky reklamám), a to dramaticky zvýšilo důvěryhodnost. Odezva na outreachové emaily se zvýšila na neuvěřitelných 23 % – více než dvojnásobek běžného průměru.
Tento přístup fungoval skvěle jak v Hradci Králové, tak v Liberci, kde je konkurence v našem oboru nižší než v Praze nebo Brně. Náklady na PPC byly minimální vzhledem k velmi úzkému zacílení, ale návratnost v podobě získaných odkazů byla obrovská.
Content gap analýza na steroidech
Další oblast, kde mi PPC ohromně pomohlo vylepšit linkbuildingovou strategii, je identifikace mezer v obsahu. Klasická content gap analýza funguje tak, že porovnáte svůj obsah s konkurencí a hledáte témata, která vám chybí.
Jenže problém je v tom, že tento přístup vám neprozradí, která z těch témat skutečně zajímají vaše potenciální zákazníky. A tady přichází na scénu PPC.
S jedním klientem z Hradce jsme udělali něco, čemu já říkám "testovací PPC". Vytvořili jsme landing page pro různá témata, která jsme identifikovali jako potenciální mezery v obsahu. Pak jsme spustili malé PPC kampaně s minimálním rozpočtem, abychom otestovali, která z těch témat rezonují s naší cílovou skupinou.
Data byla nesmírně cenná. Ukázalo se, že některá témata, která vypadala na první pohled slibně, měla mizivou konverzi. Naopak jiná, o kterých jsme si mysleli, že budou okrajová, přiváděla vysoce konverzní návštěvníky.
Díky tomu jsme mohli mnohem přesněji zacílit naši linkbuildingovou strategii. Místo vytváření obecného obsahu jsme se zaměřili na témata, o kterých jsme díky PPC testům věděli, že budou fungovat. Pro každé takové téma jsme pak vytvořili skutečně hluboký, hodnotný obsah, který přirozeně přitahoval odkazy.
Jak PPC pomáhá překonat sezónní výkyvy v linkbuildingu
Pracoval jsem s jednou společností z Liberce, která se specializovala na zahradní techniku. Jejich byznys byl silně sezónní – hlavní sezóna trvala od března do září, zbytek roku byl z pohledu prodejů slabší.
To samé se odráželo i v jejich linkbuildingových aktivitách. V létě bylo snadné získávat odkazy – téma bylo aktuální, lidé o něm psali, weby hledaly relevantní obsah. Ale zkuste budovat odkazy na sekačky v listopadu... to je úplně jiný příběh.
**Naším řešením bylo strategické využití PPC v obdobích, kdy linkbuilding nefungoval tak dobře.** V zimních měsících jsme přesunuli větší část rozpočtu do PPC reklam, abychom udrželi viditelnost značky. Zároveň jsme využili toto období k testování nových klíčových slov a konceptů, které jsme pak na jaře implementovali do linkbuildingové strategie.
Tento cyklický přístup – větší důraz na PPC mimo sezónu a silnější linkbuilding během sezóny – zajistil konstantní přísun návštěvníků a maximalizoval efektivitu našich investic. Navíc zimní PPC kampaně nám pomohly identifikovat nové niky a příležitosti, které konkurence přehlížela.
Praktické tipy, jak začít kombinovat PPC a linkbuilding
Pokud vás tenhle synergický přístup zaujal, tady je pár praktických tipů, jak začít:
Začněte analýzou svých stávajících PPC kampaní. Které klíčové fráze mají nejvyšší konverzní poměr? Právě na ty byste se měli zaměřit ve svém linkbuildingu. Pokud ještě PPC neděláte, zvažte spuštění malé testovací kampaně – data, která získáte, se mnohonásobně vrátí v efektivnějším linkbuildingu.
Používejte PPC k testování nových obsahových formátů nebo témat, než do nich investujete větší prostředky. Náklady na vytvoření kvalitního linkbaitového obsahu mohou být značné – PPC vám pomůže ověřit, zda o takový obsah bude zájem, ještě než do něj investujete.
Nezapomeňte, že PPC a linkbuilding mají rozdílné časové horizonty. PPC přináší výsledky okamžitě, zatímco efekt linkbuildingu se projeví až po několika měsících. Plánujte svou strategii s ohledem na tuto skutečnost a využívejte PPC k překlenutí období, kdy budujete svou organickou přítomnost.
A možná nejdůležitější rada: najděte si partnera, který rozumí oběma světům. Ať už je to agentura nebo interní specialista, potřebujete někoho, kdo dokáže vidět celkový obraz a propojit tyto dvě disciplíny. Sám spolupracuji s týmem z PPCprofits.cz, který má skvělé výsledky právě díky tomu, že dokáže propojit PPC s ostatními marketingovými kanály.
Co říci závěrem
Tomáš z Hradce mi nedávno napsal, že po implementaci tohoto kombinovaného přístupu se jejich návštěvnost z organického vyhledávání zvýšila o 67 % během šesti měsíců. A což považuji za ještě důležitější – kvalita této návštěvnosti výrazně vzrostla. Noví návštěvníci přicházeli přes klíčová slova s vysokým konverzním potenciálem, která jsme identifikovali díky PPC.
A podobné výsledky hlásí i další klienti, ať už jsou z Liberce, Hradce nebo jiných měst. Propojení PPC a linkbuildingu není žádná raketová věda – je to spíš zdravý selský rozum. Využíváte data z jednoho kanálu k optimalizaci druhého a vytváříte tak pozitivní zpětnovazební smyčku.
Svět digitálního marketingu se často tváří jako soubor oddělených disciplín – SEO, PPC, linkbuilding, content marketing... **Ale nejlepší marketéři vědí, že skutečná síla leží v jejich propojení.** A PPC s linkbuildingem je kombinace, která při správném provedení dokáže zázraky.
Takže až budete příště plánovat svou digitální strategii, nemyslete v škatulkách. Hledejte synergie a překvapivá propojení. Právě tam se skrývají největší příležitosti.
Publikováno: 16. 05. 2025
Kategorie: Tipy a rady